Olaszországi projekttalálkozó, 2015. május 14-19.

Hát elérkezett ez is: az utolsó comeniusos diáktalálkozó. Nagy izgalommal készültünk az útra, hiszen tudtuk, hogy igen változatos programnak nézünk elébe Olaszországban. S bár a buszon töltött éjszaka után kissé fáradtan érkeztünk meg, néhány órás pihenés után már az első napon szép élmények vártak ránk: Velencébe látogattunk el. Hajókáztunk, sétáltunk a csatornák mentén, megnéztük a Szent Márk Székesegyházat és a Frari-templomot, gyönyörködtünk a csodás reneszánsz palotákban, és mindannyiunkat megfogott a város egyedülálló varázsa.

Másnap, péntek délelőtt a partneriskolában kezdtük a programunkat Abano Terme városkában. Néhány diák körbevezetett bennünket az épületben, majd két csoportra osztva részt vettünk egy-egy angolórán. Az olasz diákok nagy érdeklődéssel fogadtak bennünket és sokat kérdezősködtek a nálunk folyó oktatással kapcsolatban. Ebédre megkóstoltuk az igazi olasz pizzát, majd egy Padova belvárosában tett rövid séta után a városi múzeumot és a Giotto-freskókról híres, egyedülállóan szép Scrovegni-kápolnát tekintettük meg.

Szombatra már teljes volt a csapat, megérkezett a francia és a német csoport is. Egy, az olasz tanárnők által vezetett padovai városnézés után a botanikus kertbe mentünk, ahol nemcsak azt tudtuk meg, hogy a világ egyik legrégibb, 1545-ben alapított növénykertjében járunk, hanem egy teljesen innovatív, a biodiverzitást bemutató új üvegházat is láthattunk. A környezetbarát módon, mindenféle káros anyag kibocsátása nélkül, napenergiával működő és automatizált épület a Föld egyes éghajlati övezeteinek jellemző növényeit mutatja be, kialakítása pedig példaértékű lehet a környezetet kímélő létesítmények kialakítására. (Részletek az alábbi linken tekinthetők meg:  http://www.ortobotanicopd.it/en/solar-active-building)

A botanikus kertből a Szent Antal Bazilikába mentünk, ahol részt vettünk az esti misén, majd közösen kibuszoztunk Abano Termébe az iskola vacsorával és tánccal egybekötött bulijára, ahol nagyon jól éreztük magunkat.

A vasárnapi program egy egész napos kirándulás volt. Először Chioggiába mentünk, majd a hangulatos, Kis Velencének is nevezett halászvároska megtekintése után Rosolina Mare gyönyörű homokos strandja felé vettük az irányt. A sok járkálás után jól esett néhány órát a tengerparton heverészni, a bátrabbak pedig még fürödtek is a tengerben. Késő délután a Pó-delta egyik természetvédelmi parkjában tettünk egy sétát, ahol a dűnék és a lagúna élőhelyeivel és növényeivel ismerkedtünk meg.

Hétfőn került sor az egész út legnagyobb lélegzetű programjára: elutaztunk a milánói világkiállításra. Nagy melegben és még nagyobb tömegben töltöttünk el az Expón egy igazán eseménydús napot. Mivel az idei Expo alaptémái az élelmiszertermelés és az energia jobb kihasználása, illetve a fenntarthatóság előtérbe helyezése, így ez a program kiválóan kapcsolódott projektünk témáihoz. Jó néhány ország pavilonját megnéztük, számos remek ötletet és újszerű technikai megoldást láthattunk, és csodás élményekkel gazdagodtunk.

Az Expón szerzett tapasztalatainkat, a diákok által leghasznosabbnak ítélt ötleteket egy feladatlap kérdéseire válaszolva gyűjtöttük össze, amely már a közös projekttermék, az öko-füzetke összeállításához is kapcsolódik. Ennek az oktatófüzetnek a kialakítása volt az utolsó napi közös feladat.  Már csak az utolsó simítások vannak hátra, és a négy iskola egy olyan környezetvédelmi témájú füzettel fog gazdagodni, amely nem csak a projekt két évének közös munkáját foglalja össze, de a tanítás során is fel fogjuk tudni használni.