Kutyusok az iskolában – állatasszisztált órák az alsó tagozaton
Régi tervünk vált valóra ebben az évben: havonta egyszer az 1.a és a 2.b osztályba látogat Beny, a kis yorki, valamint a két border collie: Trenton és Molly. A tanítók, valamint Erdész Brigitta terápiás kutyafelvezető, tanító és fejlesztőpedagógus irányításával a három kutyus hónapról hónapra aktív résztvevőjévé válik a tanóráknak, ami nemcsak mosolyt csal a gyerekek arcára, hanem a tanulásban is segítségükre van.
Hogy hogyan? Az ilyen célra kiképzett állatokkal történő közös munka több szinten is támogatja a tanulási folyamatot. Pszichológiai vizsgálatok egyértelműen kimutatták az állatok simogatásának stresszoldó, egészségmegőrző hatását. A kutyák bizalomteli, ítélkezésmentes és elfogadó jelenléte önmagában is biztonságot ad, aminek következtében javul a gyerekek közérzete, egyenletesebbé válik a szívritmusuk. A kutyákkal folytatott interakciók során növekszik önismeretük, hiszen megtapasztalhatják saját temperamentumukat, emberhez/állathoz fűződő kapcsolataikat. De az állatok a konkrét tananyag megértésében, elmélyítésében is segítik őket, hiszen azt az ismeretet, amelyhez pozitív élmény kötődik, mindenki sokkal könnyebben megérti és emlékezetében is tartósan megőrzi. Végül, de nem utolsósorban az állatasszisztált órák garantáltan sikerélményhez juttatják a gyerekeket, amikor látják, hogy a kutya az ő szavuknak is engedelmeskedik. Sokéves tapasztalat, hogy az eleinte félénkebb gyermekek is nagyon hamar feloldódnak, és részt vesznek a kutyás gyakorlatokban.
A két osztály tanóráin készített fényképek is bizonyítják, hogy nagyon jó dolog az állatokkal, jelen esetben kutyákkal való közös tevékenység.