Témanap – A Föld napja – április 22.

1970. április 22-én Denis Hayes amerikai egyetemista kezdeményezésére 25 millió amerikai emelte fel a szavát a természetért. Ez a történelmi jelentőségű esemény fontos változásokat hozott: szigorúbb törvények születtek a levegő és a víz védelmében, és több millió ember tért át az ökológiailag érzékenyebb életvitelre. A Föld napja 1990 óta világmozgalommá vált. Ki mondta, hogy nem tudod megváltoztatni a világot? – ez a Föld napja mozgalom egyik jelmondata. És évről évre egyre többen érzik úgy, hogy legalább megpróbálják, legalább a Föld napján tesznek valamit ennek érdekében: fát ültetnek, rajzpályázatot hirdetnek, környezeti vetélkedőt, falu és pataktakarítást szerveznek, vagy éppen csatlakoznak egy környezetvédő szervezethez.

E nap alkalmából Iskolánk természettudományos munkaközössége rendhagyó napot szervezett a felső tagozatosoknak. Reggel átsétáltunk a felsősökkel a Bálint Ágnes Kulturális Központba, ahol a színházteremben meghallgattuk Bicskei Alexandra rendőr őrmestert, iskolánk rendőrét. Sokan találkozhattak már vele, mivel a szeptemberi autómentes napon már beszélt nekünk a biztonságos kerékpározás szabályairól. Ez alkalommal internet veszélyeire hívta fel a figyelmet előadásával és egy film segítségével. Második programként Annie Leonard filmje, a Tárgyaink története következett, amely a fogyasztói társadalom csapdáiról szólt. Egy kis tízórai szünet után közös énekléssel folytattuk a programok sorát. Bakó Krisztina: a Föld dala című szerzeményét Kresznerits Ádám tanár úr segítségével tanultuk meg és énekeltük együtt. Körülbelül 200 gyerek és 10 tanár dalolta a színházteremben ezt a gyönyörű dalt. Ezután Krojher Gabriellát köszönthettük, aki a Vecsésen néhány éve megalakult Hulladék Kommandó tevékenységét mutatta be. Képekkel, történetekkel fűszerezte előadását, melyben megismerhettük a lelkes önkéntesekből álló csapat munkáját. Majd óriási mozgolódás következett, ugyanis 3 csapatot kellett minden osztálynak alkotni. Az első, 5-fős csoport feladata egy figyelemfelkeltő plakát készítése volt a megadott témában. Ezeket ki is állítottuk a lépcsőfordulókban, az iskolában. A rettentő rövid idő ellenére nagyon igényes munkák készültek. A második, szintén 5 fős csoport egy érdekes cikk segítségével töltött ki egy feladatsort, melyet még a helyszínen értékeltek, és az eredményeket megosztották az osztályokkal. A harmadik csoport kapott egy környezetvédelmi problémát, melynek megoldási lehetőségeit kellett megpróbálni bemutatni egy kb. 5 perces színpadi feldolgozásban. Mindhárom csapatnak fél órája volt elkészülni, majd közösen megnéztük az osztályok által elkészített színpadi műveket.

Miközben visszasétáltunk az iskolába, több beszélgetés is az aznapi programokról folyt, a rendhagyó napot élményekkel és tapasztalatokkal, új ismeretekkel gazdagabban zártuk.

Katulin Izabella

Vélemény, hozzászólás?