Iskolakertünk

Iskolakertünk, a Petőfikert minden évszakban gondoskodik számunkra tennivalókról. Ősszel összegyűjtjük a lehullott lombot, melyből komposztot készítünk.

Felszedjük, majd a megfelelő időben elültetjük a virághagymákat. Előkészítjük növényeinket a téli álomra. A kertünk télen is telve van élettel, kihelyezett madáretetőink élelemmel való feltöltése fontos feladata tanulóinknak.

Tél vége felé elkezdjük megtervezni, hogy mit fogunk vetni vagy ültetni a következő évben.

Tavasszal kis tündérkertté változik a kert, hiszen az ősszel elültetett virághagymák garmadája nyílik a virágágyásokban, kidugják fejüket a krókuszok, jácintok, nárciszok, tulipánok.

Ekkor már elkezdődnek a tavaszi munkák, a gyerekek gyomlálnak, gereblyéznek, összeszedik az eldobált szemetet. A konyhakertben előkészítjük a talajt, kigyomláljuk, ha kell, felássuk, kapáljuk, gereblyézzük, majd kezdődik a veteményezés. Fűszer- és haszonnövényeket ültetünk: hagymát, salátát, sóskát, retket, zöldborsót, epret, petrezselyemzöldet, mentát, citromfüvet. Ápolják a gyümölcsöt adó növényeket is, a szilvafát, a ribizli- és szederbokrokat.

A kertben termő növényeket tanulóink technika órákon és a szakkörökön nagy élvezettel gondozzák, majd takarítják be. Munkájuk gyümölcseként a zöldségek kiegészítik tízóraijukat. A kert gondozása során kiszedett gyomokat és a megmaradt, fel nem dolgozott növényi részeket, valamint a konyháról, büféből kikerülő konyhai hulladékot komposztálóba gyűjtjük, amelyekből a keletkező komposztot megfelelő átrostálás után kiszórjuk a kertre, ebbe veteményezünk.

Az iskolakert gondozása által testközelből tapasztalhatják meg tanulóink a növények fejlődését és a természet örök körforgását. Emellett élvezettel figyelik a csemegéző, csicsergő, röpködő madarakat, döngicsélő rovarokat, friss levegőt szívnak. Személyiségük, közösségi magatartásuk, felelősségérzetük, feladattudatuk fejlődik, rendszerességre szoktatjuk őket. Mindez segíti az ökológiai szemlélet kialakítását, a környezeti és szociális felelősségvállalást, elősegítve a fenntartható fejlődésbe való bekapcsolódást. Sok, a gyakorlati életvezetéshez szükséges ismeretet sajátítanak el, melyeknek nagy hasznát veszik majd, ha elhagyják az iskolapadot.

Az iskolakert fontos mérföldköve ökoiskolai törekvéseinknek is.

Dudás Noémi tanító néni