Energianap a Petőfiben

Programok a gimnáziumi tanulók számára

Ökoiskola lévén a Petőfi Sándor Római Katolikus Német Nemzetiségi Általános Iskola és Gimnázium rendszeresen igyekszik a természetvédelem és a fenntartható fejlődés iránti elkötelezettségét iskolai szintű programokkal is bizonyítani. Ennek jegyében tartottuk meg idei eddig legnagyobb lélegzetvételű rendezvényünket, az Energia-napot is.
A nap aktualitását még fokozta, hogy idén iskolánk bekapcsolódott egy nemzetközi Comenius diákcsere programba, amelynek szintén az energiatakarékosság és a környezettudatos életmód a témája. A résztvevők egy-egy német, olasz és francia középiskola diákjaival együttműködve vitatják meg ezeket a fontos témákat, tapasztalatot cserélnek és a külföldi látogatások során első kézből tapasztalhatják meg mások jó gyakorlatait ezeken a területeken.
Az alsó és felső tagozatosok az iskolában vettek részt különböző programokon, a gimnázium tanulói számára pedig a Bálint Ágnes Kulturális Központ színháztermében szerveztünk előadásokat. A nap fő témáit a korszerű hulladékkezelés és a geotermikus energia felhasználása adták. Hét meghívott előadó tartott egy-egy fél órás, vetítéssel kísért prezentációt a diákoknak.
A rendezvényt Szlahó Csaba, Vecsés város polgármestere nyitotta meg rövid köszöntő beszédével, amelyben felhívta a diákok figyelmét a megújuló energiaforrások használatának fontosságára, külön kiemelve a Kulturális Központ modern, hőszivattyús fűtési rendszerét.
Az első előadó, Kujbus Attila, a Geothermal Express Kft. ügyvezető igazgatója, a geoenergiában rejlő és egyelőre kiaknázatlan, de nagy jövő előtt álló lehetőségekről beszélt. Megtudtuk, hogy Föld belsejében rejlő hő gyakorlatilag kimeríthetetlen energiaforrás, amelyet ráadásul teljesen környezetbarát módon lehet kitermelni, majd a sokféle felhasználás után a vizet visszajuttatni a mélybe.
Ezután Molnár Tímea, a Duparec Kft. környezetvédelmi szakembere tartott egy előadást a papírhulladék feldolgozásáról. Elmondta, hogy mennyire fontos mindenféle papírhulladék szelektív gyűjtése, és azt is megmutatta, hogy hogyan készül a hulladékból újrahasznosított papír.
A következőkben Hajnal János, az Inter-Metal Kft. környezetvédelmi tanácsadója ismertette meg velünk a fémhulladékok, elsősorban az alumínium hulladék újrahasznosításának módját. Beszélt a hazai primer és szekunder alumíniumgyártásról, ennek a fontosságáról, valamint megmutatta, hogy hogyan dolgozzák fel és hasznosítják újra pl. a használt italos dobozokat.
Ezek után tartottunk fél óra szünetet, hogy egy kicsit a diákok is pihenhessenek és felfrissüljenek. Emellett mindenkit megkértünk, hogy töltsenek ki egy, a környezettudatos életmóddal kapcsolatos kérdésekből álló kérdőívet.
A szünet után Erdélyi Attila, az .A.S.A. Magyarország Kft. projekt menedzsere folytatta az előadások sorát. Témái a hulladékkezelés és -tárolás, valamint az újrafeldolgozásban rejlő lehetőségek voltak. Beszélt arról is, hogy milyen fontos lenne a szemléletváltás a hulladékok szelektív gyűjtése terén.
Őt Tóth László geológus, a Geort Kft. munkatársa követte, aki a hőszivattyú rendszerekről tartott egy nagyon érdekes előadást. Megtudtuk, hogy milyen nagyszerű lehetőségek rejlenek ezekben a rendszerekben, hogy hogyan alakítják ki őket és mi mindenre használható a geotermikus energia.
Ezután Vörösné Éles Csilla, a XVIII. kerületi Bókay Árpád Általános Iskola igazgatónője következett. Azokról a programokról és tevékenységekről beszélt, amelyeket ökoiskolaként szerveznek a gyerekek számára, az általuk kifejlesztett környezettudatos oktatócsomagtól az iskolaudvaron kialakított dombágyáson át a gyerekek által készített környezetbarát eszközökig.
Végül Práczki Péter, a monorierdei Zöld Erdő Kör vezetője, a GeoSEE és a RE-SEEties képviselője lépett a színpadra. A hallgatóságot is aktivizáló előadásában röviden összefoglalta a konferencián elhangzottakat, bemutatta az általa képviselt környezetvédelmi szervezetek munkáját, majd Tóth Lászlóval közösen képek segítségével ismertették meg a diákokat a Kulturális Központban létesített hőszivattyú építésének lépéseivel. A rendezvényt követően az érdeklődők megtekinthették magát a hőszivattyút is.
A diákok többségükben pozitívan értékelték az Energia-napot, az előadásokat érdekesnek és tanulságosnak tartották. Reményeink szerint az itt hallottak elmélyítik bennük a környezettudatosság alapelveit és felhívják a figyelmüket a fenntarthatóság, a szelektív hulladékgyűjtés és a megújuló energiaforrások használatának fontosságára.
Köszönjük szépen a Bálint Ágnes Kulturális Központnak, hogy rendelkezésünkre bocsátotta a színháztermet és a szükséges technikai berendezéseket erre a délelőttre és ily módon járult hozzá a rendezvény színvonalas megszervezéséhez. Vendégelőadóinknak is köszönjük részvételüket és az érdekes előadásokat, külön kiemelve Práczki Péter segítségét a szervezésben. Reméljük, hogy öko-programjaink során a jövőben is találkozunk még majd velük és segítik diákjaink látókörének a szélesítését.

Bekkerné Fenyő Ágnes

————————————————————————–o——————————-

Energianap a felső tagozaton

Mostanában sok vészhírt hallunk Földünkről, és annak jövőjéről – a mi jövőnkről. Klímaváltozás, környezeti problémák. Sürgető a helyzet és most kell/kellene cselekednünk.
Kötelességünk tenni valamit egyéni életünkben. Lekapcsolni a lámpát, szelektíven gyűjteni a szemetet, minél kevesebb energiát fogyasztani, visszautasítani a nejlonzacskót.
Ezek a gondolatok is szerepet játszottak abban, hogy idén, november 21-én az ökoprogram keretében, négy helyszínen, izgalmas programokon vehettek részt a felső tagozatos diákok forgószínpad-szerűen, évfolyamonként, az iskolai Energianapon.
A Tárgyaink története című rövidfilm érdekes és meghökkentő elemeket is tartalmazott nemcsak a tanároknak, de a figyelő diákoknak is. Igaz, hogy a film az Egyesült Államokból hozott sok adatot, de az általa bemutatott fogyasztói társadalom igaz Európára és azon belül Magyarországra is. Igyekezett felhívni a figyelmet arra, hogy ez a tendencia tovább már nem folytatható, különben komoly problémákkal kell szembenéznie a jövő társadalmának. A film megtekintése után a diákoknak lehetőségük adódott kérdéseket feltenni, megvitatni az általuk leginkább meghökkentőnek, érdekesnek tartott adatokat. Végül, de nem utolsó sorban pedig sor került a 25 kérdésből álló környezettudatossági kérdőív kitöltésére, melynek feldolgozására a későbbiekben kerül majd sor.
Heinemann Ildikó segítségével a kis közösségek összefogásáról és a telekocsi rendszerről lehetett beszélgetni. A legkötetlenebb része volt ez a napnak, amikor a diákok kifejthették véleményüket koruk közösségi kapcsolatairól és a technika vívmányairól. Ráébredhettünk arra, hogy összefogva még az energián, üzemanyagon is tudunk spórolni, csak tudatosan kell/kellene kialakítani mindennapi életünket.
Egy következő helyszínen Pallos Gabriella komplett anyaggal várta a felsős diákokat, ahol a vecsési hulladékok útjáról esett szó. Itt a sokak által már ismert szelektív hulladékgyűjtés fontosságáról és a nap folyamán már többször felmerült tudatos életvitelről láthattunk profin felépített PowerPoint bemutatót.
Végül, de nem utolsó sorban a nap leginteraktívabb része volt Sebők Zsuzsa és Almássy Tamás által, két-két órában bemutatott háztartási praktikák. A gyerekek tejszínből vajat készítettek 45 perc alatt, melyet a bemutató végén Zsuzsa saját készítésű kenyerén meg is kóstolhattak. Egyszerű, de mindenki által megvalósítható dolgokra hívta fel a figyelmünket. Úgymint az ecettel tisztítás vagy a saját készítésű élelmiszerek előállítása, a bolti megvásárlás helyett. További érdekesség volt családjának bemutatása – Borcsa lányának szereplésével –, és egy Pécs közelében élő másik háztartás környezettudatosságának megismerése.
Az iskolai energianap minden felsős diáknak és tanárnak is sok érdekes, izgalmas pillanatot tartogatott. Reméljük, hogy elértük vele célunkat: minél több diákban felébreszteni a jövő tudatos vásárlóját.

„Ez a Föld, ez ád nekünk otthont, ide születtünk, itt pihenünk meg.
Kell, hogy érezd, hogy óvjad, hogy féltsed, kapaszkodva bele
Az élet minden erejével, a szeretetünk ezernyi gyökerével,
Hogy örömmel töltse el létük a szívünket, az életünket.
Hát kérlek Titeket, Emberek, óvjuk, féltsük, szeressük ezt a Földet!”
/Szatmári Delina/

Halmágyi Nóra

—————————————————————o——————————————

Energianap az alsó tagozaton

2013. november 21-én, intézményünk Energianapján, az alsó tagozaton, 8 órától a programok forgószínpadszerűen követték egymást. Az első és a második órában dr. Rasztovits Zsolt – iskolánk egyik tanulójának édesapja – tartott előadást. Ennek témája a hulladékszedés, a szelektív hulladékgyűjtés volt. Majd a 3. és 4. órában a diákok az osztályaik saját foglalkozásán vettek részt, így volt, aki plakátot készített, piaci körsétára ment, savanyító üzemben tett látogatást, illetve hulladékból készített dekorációt. A gyerekeknek ez a nap nem csak azért tetszett, mert elmaradt a tanítás, hanem betekintést nyerhettek a Földünket körülvevő veszélyforrásokba és megismerkedhettek olyan magatartásformákkal, melyekkel megóvhatjuk környezetünket.

Juhász Jakab

——————————————————————–o————————————-

Diákjaink beszámolói az Energia-napról

2013. november 21-én gimnáziumunk rendezett egy energia tudatos napot. Több szempontból is jó volt! Például megtudtuk, hogy Magyarország is fejlődik és próbál feljebb kerülni az országok ökolistáján, különösen jó volt ezt tényleg valós adatokkal látni. Sok az újrahasznosítás, a papír feldolgozás, a szelektív hulladék gyűjtés. Meg ismerkedtünk egy viszonylag új dologgal, a hőszivattyúval. Kiderült, hogy a Bálint Ágnes művelődési központban is van egy ilyen szivattyú. Geotermikus energiával működik. Meg is mutatták nekünk. Nagyon érdekes volt és jó tudni, hogy Vecsés is igyekszik fejlődni. 7 előadást láthattunk, mindegyiket más szakértő magyarázta el és mutatta be a geotermikus energiáktól kezdve egészen egy ökoiskoláig. Emellett jól is éreztük magunkat! Ez egy felfutóbban lévő ügy. A mi generációnkra váró feladat ezt tovább vinni, erősíteni és fejleszteni! És nem kell sokat tenni, ugyan is ” sok kicsi sokra megy”! Elég, ha kevesebbet vásárolunk, 5 perccel kevesebbet zuhanyozunk vagy fürdünk helyette, alacsonyabbá tesszük az áram számlát ha például Tv nézés helyett olvasunk egy jó könyvet vagy kimegyünk a levegőre, ez még hasznos is! Ha valakit komolyabban is érdekel az ügy, már most érdeklődhet, beléphet a környezettudatos világba!

Lőcsei Rebeka, 9. ny

————————o———————

Az iskolánkban ezen a héten energianapot tartottunk. A felsősök az iskolában, a gimnazisták az új művelődési házunkban vehettek részt különböző előadásokon. Sok érdekes dolgot hallhattunk ott és elmélyíthettük magunkban. Hallhattunk a palackozott vizek elterjedéséről, az alumínium fontosságáról, a hulladékfeldolgozásról, a hőszivattyú rendszerekről. A mi iskolánk ÖKO iskola, itt lehetőségünk van használt elemek gyűjtésére, amit a kihelyezett dobozba rakhatunk le. Városunkban a műanyag üvegek lerakására is van lehetőség az utcákban elhelyezett szelektívhulladék-gyűjtő kukákban. A PET palackokra különösen odafigyel az iskolánk, mind a műanyag üvegeket és a kupakokat külön gyűjtjük. Ezenkívül falra felszerelt üvegösszenyomónk is van, amit a gyerekek tudnak használni. Minden évben szerveznek tanáraink autómentes napot, szemétgyűjtést a városunkban, különböző kreatív programokat, amire a diákok szívesen jelentkeznek. A diákok minden évben várják az őszi, illetve a tavaszi papírgyűjtést, ugyanis ez egy verseny, aminek a végén az első helyezett nagy jutalmat kap. Tehát már itt látszik, hogy a tanárok igyekeznek minket ökodiákként nevelni és tanítani.
Szerintem nagyon fontos, hogy a diákokat az iskolákban környezettudatos nevelésre tanítsák, így otthon is törekedni fognak arra, hogy odafigyeljenek, hogy mi a szemét és mi a hulladék, mit lehet kidobni a szemétbe és mi az amit külön kell gyűjteni.
Jelige: Nem minden hulladék szemét!

Molnár Henrietta, 11. ny

————————-o——————–

November 21-én iskolánk gimnazistái környezetvédelmi előadásokon vettek részt a Bálint Ágnes Kulturális Központban. A város új épületében különböző cégek képviselői vagy vezetői vártak minket reggel. Hallhattunk a vízről, a hulladékkezelésről, a hőszivattyúkról és a XVIII. kerületi Bókay Árpád Általános Iskola környezetvédelmi projektjeiről is.
Felmérések szerint a csapvíz egészségesebb, mint a palackozott víz, mégis rengeteg vizet vásárolunk. Ennek fő oka a reklám, hiszen ezek vesznek rá bennünket, hogy mit vegyünk meg. A nagy gyárak legnagyobb ellensége a csapvíz. A palackozott vizek szennyezettebbek, hiszen tároló gyártása során rengeteg káros anyagot használnak fel. Ez a környezetre is káros, mert a városok nem tudják kezelni a rengeteg hulladékot. Érdekes adat, hogy az USA-ból Indiába szállítják a hulladékot, mert az indiai munkaerő olcsóbb, így jobban megéri nekik elszállítani, minthogy ők számolják fel. Egyáltalán nem biztos hogy a palackos vízben az van, amit ráírnak, hiszen ezeket tisztítják és ennek következtében rengeteg vegyi anyagot használnak fel. Hétköznapjaink során rengeteg vizet használunk, elég csak a főzésre, fürdésre vagy a mosásra gondolnunk. Manapság egyre többet hallunk arról, hogy esővizet hordókba gyűjtenek, amit később fel tudnak használni például locsolásra.
A hulladékkezelés témában inkább a pénzügyi helyzetre kaphattunk rálátást. Míg az autó elmegy a szemétért és elszállítja, az több milliárd forintos beruházást jelent. A cégeknek ráadásul a hulladéklerakás után díjat is kell fizetni. Magyarországon egyetlen hulladékégető van Budapesten. Az ország területén három cementgyár működik, ezekből kettőn lehet hulladékot égetni, de nem működnek egész évben. Négyféle hulladéklerakót lehet létesíteni: van az építkezési hulladék, a lebomlott, a vegyes és a veszélyes hulladék.
Számomra a legérdekesebb az általános iskola igazgatónőjének az előadása volt, hiszen a mi iskolánk is ökoiskola, így megtudhattuk hogyan működnek ilyen módon más oktatási központok. Az intézmény különböző szakköröket, pályázatokat és versenyeket szervez, hogy a gyerekeket minél inkább környezetük védelméhez szoktassák. A gyerekek folyamatos megfigyelések és kísérletek által sok tapasztalatot szerezhetnek a környezetről. Az iskolában dolgozó pedagógusok próbálnak érzelmekre ható tevékenységeket szervezni. A természeti jelenségek megismerésére is nagy hangsúlyt fektetnek. A különböző fizikai kísérletek során nem a tudás, hanem a tapasztalat a fontosabb a tanárok szemszögéből, így a gyerekek is szívesen járnak a szakkörökre.
Azt gondolom, hogy hasznos volt ez a program, hiszen mi diákok rengeteg újdonságot és érdekességet tudhattunk meg a körülöttünk zajló világból.

Metzker Dóra, 11. ny

(fotó: Krupa Sándor, Kaposi Gábor)

 

Vélemény, hozzászólás?